Päiväkirjamerkintä #6 ~ Rataharkat Röllimetsässä

18.01.2021

Musta oli jo pitkään tuntunut, ettei me edetä Sirin kanssa yhtään. Päätin vihdoin ottaa itseäni niskasta kiinni ja ilmoitin meidät Röllimetsässä järjestettäviin rataharjoituksiin. Tapahtuma oli jo viikko sitten lauantaina, ja nyt mulla on hirveä innostus päästä uudelleen johonkin. Siitä on jo hyvä tovi, kun me ollaan Sirin kanssa missään kilpailuissa käyty, joten tällainen harjoituskerta oli hyvin tervetullut.

Mä olin tapani mukaan muodikkaasti myöhässä. Ensimmäinen ohjelma alkoi jo 9.00, mutta me oltiin siinä vaiheessa vielä matkalla. Me oltiin menossa Helppo B, mikä oli luonnollisesti seuraavana. Mä olin myös yksin liikenteessä, koska tietysti olin unohtanut pyytää apukäsiä hyvissä ajoin ja havahduin tähänkin vasta tänään aamulla. 

Mä pysäköin ratsastuskeskuksen pihaan ja juoksin suoraan kuittaamaan ja maksamaan osallistumiseni. Siinä samalla kyselin aikataulua ja tajusin, että mulla oli oikeasti kiire verryttelemään. Menossa oli tällä hetkellä viimeinen ratsukko ensimmäisestä luokasta. Juoksin takaisin trailerille ja peruutin Sirin sieltä ulos. Mun tammalla oli onneks tänään hyvä päivä. Se seisoi pirteänä ja reippaana kotona varustettavana, käveli koppiin lähes oma-aloitteisesti ja nyt se peruutti sieltä pois ilman mitään ongelmia. Heitin Sirille satulan selkään ja itselleni kypärän päähän, mikä jälkeen hyppäsin ratsastamaan.

Siri oli hyvin reaktiivinen alusta alkaen. Ehkä vieraskoreutta, ehkä tuuria. Se vastasi mun apuihin todella nopeasti ilman sen suurempia vastusteluja. Energiaa nuorukaisella kyllä riitti, mutta se oli kerrankin kanavoitu oikein. Kuulin hyvin lyhyeltä tuntuneen ajan jälkeen oman nimeni kaiuttimista ja siirryin radalle suorittamaan. Siri oli rento ja kuuliainen, eikä sitä jännittänyt kilpailutilanne yhtään. Mä sen sijaan jännitin meidän molempien puolesta. Rata meni kuitenkin todella hyvin, eikä mun jännitys ainakaan kovin paljoa suoritusta häirinnyt. Saatiin hyvin positiivista palautetta myös Iina Tammelalta, joka oli rataharjoituksia tuomaroimassa. Päästiin hyvillä mielin lähtemään kotia kohti.

"Sofia saapui radalle harjoitusravissa rautiaan suomenhevosen, Sirin kanssa. Meno näytti jo alkuun varsin mallikkaalta, ja alkutervehdykseen pysähtyminen oli vähintäänkin tyylikäs. Liikkeelle lähtö raville oli mukavan tarmokas, ja suunnan muutos lyhyellä lävistäjällä oli miellyttävän taipuisa. Ravi etenki läpi radan hyvällä temmolla. Nelikaarisella kiemurauralla tamma pääsi esittelemään upeita liikkeitään ja taipui kiemuran kaarilla oikein näyttävästi. Siirtyminen harjoituslaukkaan oli pehmeä, mutta laukka oli pehmeästä siirtymästä huolimatta kaikkea muuta kuin laiskaa ja laahaavaa, se oli rennon rytmikästä! Laukkavoltti pyörähti kuin itsestään ja lävistäjällä raville siirtyminen oli jälleen kerran täsmällinen. Siri jäi hieman haaveilemaan vasemman laukan nostossa, mutta kun laukka viimein nousi, oli siinä jälleen mukavaa tekemisen meininkiä! Voltti toiseen suuntaan oli jälleen kerran sukkelasti ohi, ja laukasta raville ja keskikäyntiin siirtyminen tapahtui mukavan porrastetusti. Puoliympyrä jäi kuviona vähän puolitiehen, mutta Siri liikkui koko kuvion ajan mukavan rennosti ja hyvällä tuntumalla. Harjoitusraville siirryttiin melko vauhdikkaasti, huomasi että Sofialla alkoi tulla jo kiire lopputervehdystä tekemään. Eikä siinä, rata onnistui oikein mukavasti ja suoritus oli mukavaa seurattavaa alusta loppuun saakka." - Iina Tammela


Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita